3e advent

Nu var det ett par dagar sen jag skrev här, i Fredags var jag hos Laura och Fanta igen. Tog med min sadel till Laura och tänkte att det är dags att börja vänja henne vid sadel. Gick upp på banan och longerade henne och hon var super super duktig! Inga dumheter alls och hon gick på en fin volt runt mig och hon travade så länge jag bad också. Wow vilka framsteg hon gör alltså!
 
Hon har även en mycket fin stam och en världskänd farfar så hoppas såklart på att få se henne i ponny eliten ;-) Vill ni har en närmare presentation om henne förresten?
 
Red lilla Fjanta och hon var lite trött i bakkärran efter tisdagens pass som Ingela red, så jag gjorde lite skritt-trav övergångar, formade henne ordentligt, gjorde skänkelvikningar i skritt och även mycket halter. Tog en galopp i båda varven emot slutet men då var hon ännu tröttare så hon orkade bara en långsida. Det är så skönt att få sitta på henne igen trots att hon inte är fullt igång och tappat lite muskler så jobbar hon endå på och kämpar, en liten arbetsmyra som aldrig gör något dumt hur hårt man en pressar henne, till skillnad för 6 mån sen när hon bara stod på bakbenen när det blev jobbigt, älskade Fanta ♥ Längtar så tills våren när det drar igång på allvar och hon ska visas på 4 års kvalitén!
 
Sensei har inte gjort något speciellt, han har stått i hagen och jag har pratat med han, tagit av sig grimman (som vanligt) så får gå på grimjakt i morgon. Idag fick han provsmaka Slober Mash som jag tänkte köpa till han och ge lite innan jag ska göra något med honom. 
 
Var på foder och insperationskväll på Djur och Natur i torsdags kväll och foderläsningen var väldigt bra tycker jag. Ska se till att byta saltsten så han får en annan som han slickar i sig! Det som var mest "wow" som jag inte visste om är med fånghästar, att dom inte alls ska få mindre mat bara för dom har fång men uppdelat på mer mål och att det är just sockret som dom är känsliga för. Men jag har ju aldrig haft en fånghäst så är nog därför jag aldrig riktigt lärt mig om dom.
 
Har planerat med Sensei, snart är det nytt år och då blir han ju 2 = inridning efter sommarbetet. Har två tränare som jag kommer börja träna för redan när det går att styra han själv och få fram i alla gångarter utan draghjälp. Ena är Sussanne Åberg såklart och sen kommer jag träna för en Grand Prix ryttare som finns i örebro län! Haft kontakt med denna idag och är väldigt villig att ta emot oss så låt det gå fort nu och bli mitten av augusti så jag får börja rida in lilleman (och god gud låt han inte växa till över 170 innan jag ridit in tack)
/Lovisa
Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp