Bråk

Idag blev det oväntad ridning då jag har hjälpt Erica ifrån marken ett par dagar med Honey när hon ridit då Honey är rätt bråkig. Vi provade lite olika grejer om det vore något som störde henne, först bytte vi till ett rakt bett som hon reds in på men det byttes ut på 5 min då hon bara tog bettet och drog. Tredelat gör hon likadant med, så tog på henne pelham. Hon blev genast mycket lugnare och hon såg super fin ut!

Sen skulle Erica trava och där blir det helt kaos jag vet inte ens hur jag ska beskriva det. Så Erica frågade om jag kunde hoppa upp, gick in och hämtade min säkerhetsväst och hjälm den hoppade jag upp. Vi hade tygeln i översta ringen och Honey var, ja vad ska jag ens skriva och hur ska jag ens förklara? Hon var rent utav jävlig så jag bad att få ett par tyglar till som vi satte i ringarna längst ned så jag hade i båda ringarna. Sen var det bara att försöka överlista henne. Hon stod både på bakbenen, försökte ta bettet och sticka, försökte backa hejdlöst och slänga sig runt osv. Jag har verkligen svårt att sätta ord och vet inte ens hur jag ska beskriva hur hon gör! Men en sak i alla fall är att hon är en utav dom värsta hästar jag suttit på, men inte i närheten av den värsta men topp 5 i alla fall. Positivt? Njaa inte direkt. Erica hade tänkt filma så hon kunde kolla och analysera hur jag gjorde men hon sa sen att hon var i en sån chock när hon såg det att hon inte kunde filma. Säger ganska mycket va?

Så ska hjälpa henne att rida och sen hjälpa henne från marken. Emma har med fått i uppdrag att hjälpa till då vi behöver så mycket hjälp vi kan få. Jag hade gärna ridit till henne men i och med att jag redan har en skadad rygg och nacke samt axlar vill jag inte riskera något i onödan som jag kunde sluppit då jag verkligen vill satsa på Sensei och min framtid som tävlingspar. Det är inte så att jag inte klarar av henne för det gör jag, men dom sagt vill inte riskera något i onödan. Då rider jag hellre in 100 unghästar än att riskera att skada mig rejält igen på en "problem" häst. Tillägger också att jag aldrig rekommenderat att betsla upp en häst som behöver ridas till. Jag brukar alltid betala ned dom, därför provade vi ett rakt bett först men hon verkligen tog bettet och stack det var hemskt att se! Och riskera hästens och Ericas liv gör jag bara inte utan då får hon starkare i munnen än att båda ska fara riktigt illa till.

I morgon hoppas jag att Emma hinner med ut så vi kan analysera ihop, lägga upp en plan, ge Erica mängder av tips och kanske att Erica klarar att rida henne själv i morgon men annars hoppar väl jag eller Emma upp! Ingen onödig vila för Honey nu inte.

/Lovisa

Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp