Hej!

Kommer en liten uppdatering ifrån mig här, kommer att uppdatera när jag känner det och inte varje dag så det är min bloggpaus. Kommer flika in såhär då och då med lite info hur allt går och sådär, om ni har några frågor är det såklart bara att höra av sig, både här, mailen och på facebook.

Sensei fortsätter att växa och snart når jag inte upp till hans huvud när han lyfter på det haha. Han har fått gå själv ett par dagar nu då han har skadat sig ganska kraftigt på ena bakbenet och jag hoppas med hela mitt hjärta att det varken blir lymfangit eller senskada med tanke på vart den sitter. Men han har gjort framsteg, sprayat med bakteriedödande och sen haft på skyddande salva. Genomsvullen ifrån hasen ner till hoven. Men idag var det mycket bättre, har kylt och som sagt går själv i hagen och rör på sig mer än när han går i flock.

Sista tiden, som jag inte skrivit om, så här jag märkt att han vuxit i sin hjärna, alltså mentalt så inte bara hans kropp som växer och vilken jäkla svår häst det där kommer bli. Är riktigt, riktigt glad att grunderna och hanteringen sitter i hans ryggmärg annars skulle risken för att hans skarpa humör skulle slå ut det. Därför också viktigt att börja med unghästar i tid innan detta kommer och jag kan lova att det kommer bara bli värre, ju skarpare han blir och därför är allt så himla viktigt just nu. Jag kommer inte låta någon hantera honom mer än jag förens jag verkligen lärt mig hur hans "nya" skarpare jag fungerar.

Varit ute på promenader med han och mamma var med i fredags och jag är glad att han respekterar människor för annars skulle han nog både stå på bakbenen och skena. Men nu powerwalkar han bara extremt fort och slänger med huvudet, så jag fick kramp i armen för att hålla honom. I veckan ska jag försöka longera lite så han får motion och så jag ser hur han rör sig och sen mycket mental träning så han blir trött i sin lilla hjärna.

Täcke går bra att slänga på och av som vilken annan häst som helst - såå skönt! Så nu behöver jag inte oroa mig för det. Och nästa helg kommer Eva och Isa för att fota honom i höstensljus! Så, ska han vara knoppad eller inte? NI får bestämma det, vad ni vill se för bilder! Så ge förslag.

Här kollar han på när Erica longerade Honey idag medans jag mockade ut i hans hage.

I helgen har jag träffat min efterlängtade Linnéa och vi var faktisk ute igen på traffic light party men var väl inget speciellt med det. Men vi smorde lite planer också så förmodligen kommer jag ut på tävlingsbanorna nästa år med en vuxen häst (!)

Vi kunde knappt hålla oss för skratt när vi tog denna bild, kanske syns?
/Lovisa

Foto/Film, Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp