och så var det 4e advent (strax)

I morgon (eller tekniskt sett nu) är det 4e advent, redan.. Vad tiden går fort! året började ju nyss och om två veckor är det nytt år. Denna vecka har blivit ganska lugn, Laura har fått en vilovecka ifrån mig, först fick hon ett litet sår som vi ville skulle läka ut sen är ju vädret och underlaget sisådär. Ena stunden är det snö ovh super fin, andra studen är det tö och isgata hej vilt. Så gav Marie lite övningar som dom kunde göra i stallet. 
 
Sensei fick prova sadel (!) i början av veckan, han såg lite skeptisk ut när jag tog in honom och han såg att sadeln hängde där, sen när jag tog den och gick emot han såg han väldigt frågande ut på mig haha. Men han brydde sig inte och jag spände fast den, men hade inte stigbyglarna nere. Om jag lärt känna denna häst rätt på 1 år så är han vääldigt känslig och kommer därför ta tid att vänja sig med att något slår emot han så därför valde jag att inte ha ner stigbyglarna. Gick ut och gick runt på stallplanen så han fick känna in sig i sadeln och det märks att han vet att det är jobb när han har saker på ryggen för jäklar vad han taggar till! Han skulle minsann ut på längre promenad än bara runt stallplan tyckte han. 
 
Dagen efter sadlade jag igen och ingen reaktion, la ner stigbyglarna och som jag misstänkte så reagerade han på det, men inte något allvarligt så men det kan bli om man inte är försiktig. Stod och knuffade in stigbygeln i hans sida och han ryckte till varje gång. Till skillnad från Laura som inte brydde sig ett dugg om att det hängde något och dinglade och slog i hennes mage på sidorna. Men han är en väldigt känslig herre och jag vet redan nu att det kommer vara det svåraste med han. Jag är fortfarande skeptiskt till hur han kommer ta det när man slänger över benet på ryggen på honom. Var ju knappt att jag kunde slänga över täcken på honom innan han fick ett nervsammanbrott och det tog ungeför 2 veckor innan det gick över och nu är han som en gammal häst att ta på och av täcken (inte i boxen då får han nervsammanbrott) så ge lite tips på hur jag ska förbereda han för att man slänger över benet när man ska sitta upp? Han kommer även reagera när man kommer räta på sig efter att man har hängt och förmodligen även reagera fort man rör sig där uppe. Men försöker att förbereda han på det mesta även om just dom momenten är svåra att träna på. Hm nej han kommer allt bli en utmaning denna herre!
 
Sen har han stått hela resten av veckan, jag har fått varit på grimmjakt i hagen i mörkret med pannlampa då han har en förmåga att ta av sig sina grimmor. Hade hela flocken efter mig, vissa mer räddharar än andra, men bara dom fick en godisbit blev jag helt plötsligt inte farlig längre.
/Lovisa
Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp