Så kul...

...att vara i min gamla ridskola och hälsa på och kolla, där red jag ganska många år innan jag köpte Ramirez, tror jag slutade där sommaren -06 och köpte Mirez tidig vår -07 och började rida där någon gång mellan -02 och -03. Så det var ganska många år, kul att prata med gamla ridläraren som jag bara snokat och följt lite på distans hur det går för henne och hennes vackra Lotus, kolla lite på träningar när vi varit och tränat för samma tränare osv. 
 
Träffade även Amanda där som jag lärde känna där och vi satt och pratade gamla minnen och vilka hästar som stod där då, gamla stallkatten var kvar som var där när vi var aktiva där, vissa hästar var kvar och så otroligt kul att se dom igen! Var otroligt kul att kolla på lektionerna och gick så bra för alla tycker jag. 
 
Men var inte det jag hade tänkt skriva i detta inlägg egentligen haha men var bara tvungen, tog tillbaka så mycket minnen och var så kul att vara där igen och få prata lite minnen och hur det går nu och sådär. 
 
Så nu till det jag hade tänkt skriva (inget med ridskolan att göra över huvudtaget så det behöver ni inte fundera på).
Något jag tycker är viktigt att tänka på i hästvärlden, eftersom det finns så mycket skit, det snackas skit hit och dit, folk dömmer, folk är avundsjuka, sprider rykten mm. Det kommer man tyvärr aldrig komma ifrån så därför finns det lite punkter som jag själv använder mig av för att inte bry mig:
  • Tänk bara på dig själv och din utveckling
  • Lågg upp långsiktiga och kortsiktiga mål, dela med dig till den du litar på eller behåll dom för dig själv
  • Se din egen utveckling och inte på alla andra
  • Tänk det positiva i träningen som ni genomförde. Ni kom ju runt hela båda två eller hur?
  • Utvärdera din egen ridning och analysera hela tiden, vad gjorde jag bra/mindre bra?
  • Det finns inga dåliga pass, bara utvecklande pass!
  • Vad vill jag förbättra på denna tid?
  • Tävla emot dig själv, både på träning och på tävling
  • Anteckna, lätt att glömma bort viktiga detaljer, gärna så snabbt som möjligt efter träning och ridpass
  • Lär dig att stänga av och inte lyssna på nedlåtande kommenterar. Vad stolt över det du kan!
  • Våga ta hjälp och fråga om det är något!
  • Fråga, fråga, fråga. Fråga mycket! Annars lär man sig inget
Sånt här tänker jag på, i ridsporten får man vara lite egoist och sprida den glädjen man kan, försöka peppa och glädjas åt varandra och inte trycka ner för att den inte kan lika mycket eller kan mera.
 
Jag vet flera gamla vänner som avslutat vänskapen för att t ex jag ridit deras egna häst bättre än dom själva. Sånt är såklart super tråkigt, men jag säger: Deras förlust. Att det ska vara så svårt att acceptera att någon är bättre, eller att någon inte kan lika mycket som en själv.
 
Dela med sig av sin kundskap är mycket mer roligt och mycket mer värt än att gå och vara i sin egna bubla, att tro att man är bäst i världen, och sen när man träffar någon bättre så tycker vissa att dom är bitchiga mm för att dom vet mer och kan mer. Det är så otroligt dumt och tycker man ska glädjas åt varann istället. 
 
Sprid glädje, fokusera bara på dig själv och våga be om hjälp, råd och tips från andra och dela med er av eran erfarenhet med glädje så blir allt mycket roligare! :)
Bild ifrån facebooksidan Ryttarinsperation
 
 
Så sprid mer glädje, lägg upp en plan, tänk positivt och tro på dig själv! ♥
/Lovisa
Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp