Hemskt mycket hej!

Hej mina vänner!
 
Jag har försökt att knåpa ihop ett inlägg sen i söndags, eller egentligen sen i lördags men jag finner inga ord. Jag vet inte vad eller ens hur jag ska skriva. Jag har lixom tappat allt med skrivandet tror jag och bara tänker på akademiska och vetenskapliga texter, hur man skriver PM, mini PM och uppsats. Hur man bygger upp och hur mycket man måste reflektera över vad man skriver och vara genomtänkt. Men det fungerar ju inte riktigt här i blogg värden. Visst det är genomtänkt det jag skriver och ändå rätt bra forumlerat tycker jag, eller? Jag vet inte alls vart jag ska börja eller hur genomförbart jag ska skriva. Har hoppa in för många gånger nu och skrivit "Sista tiden.." "detta har hänt" och allt har varit kortfattat och inte alls så innåtgående med hur det är. 
 
Men Sensei har fortsatt vila, kommer in då och då och borstas. Han växer så det knakar och han har även börjat bredda sig så han är inte så tunn nu. Storlek cob är för litet snart, 135 täckena är på gränsen till för trånga och hans ben är enorma. Vart ska det sluta?
 
I helgen var jag och kollade på en 2,5 åring, ägaren kontaktade mig och frågade om jag kan hjälpa till med hantering ifrån marken, markarbete och inridning samt visa på 3 års test i Maj. Det gick bra och det är en väldigt fin ponny som också visades på fölvisning och blev klass 1 föl så det är väldigt lovande! Hon fick lite tips om hanteringen och just med att hon inte får backa utan att människan säger åt henne att backa, det tycker jag absolut är viktigast. Att ha en backande häst är omöjligt för då tar dom till det i allt och sen är det stor risk att dom ställer sig på bakbenen. Gav lite tips om tränsningen och att dom ska gå med det på promenader så hon får känna på bettet lite och tugga och fundera. I början nu kommer det vara mycket hantering, lös galopp, tömkörning, häst vid hand, uppställning, promenader osv och sen när snön kommer så är det fråga om att börja rida in. 
 
Att rida in henne nu när det är lerigt, blött osv är väldigt riskfyllt med halka och dom kan slå sig, eller alla runt omrking kan slå sig så då är det bättre att vi satsar på att få henne välhanterad ifrån marken först. Kommer åka dit ca 2 ggr/veckan och sen i helgen ska jag försöka ta mig upp till min kusin och rida hennes kusar också.
Ha det toppen!
/Lovisa
Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp