Gammal eller ung?

Jag blir minst lika chockad varje dag när jag är i stallet.
 
Idag så skyndade jag mig upp efter skolan och slängde nästan in Sensei och han följde med så snällt, snabb borstade på benen för att få på skydd och sen tränsade för att hinna med Erica, Simon och Honey på skritt tur i skogen. Han accepterade bara läget och följde med mig, inga problem med något. Såg dock när jag borstade benen att han fått ett sår, nu på höger bak och var jätte svullen och hade runnit blod. Men rörelse är bra för svullnader! Han skötte sig exemplariskt på promenaden, när han blev varm så gick vi om Honey i ganska friskt tempo sen fick han lära sig att gå först, när han stannade och vägrade gå sa jag åt Erica att slå till han på rumpan och då gick han. Inga som helst problem att gå först helt plötsligt. 
 
Kom tillbaka till stallet och borstade han lite mer noga och smörjde med kylgél på svullnaden som också är smärtdämpande så han rör sig. Sen gjorde jag i ordning stallet och hjälpte Erica med Honey och slutade med att Honey gick ned på frambenen och la sig på dom fast stod med bak? Så nu blir det att ringa veterinär för sådär beteer sig inte en häst, jätte skumt!
 
Honey fick bada och jag tog in lilleman igen och borstade han ytterligare, gjorde rent i karlederna då han är rosa och har vita ben = mugg. Så borstade rent ordentligt och det jag inte fick bort tog jag en blöt svamp och svampade bort. Han kollade så snällt och nosade vad jag gjorde, klippte även manen lite och under grimman, samt öronen och lite längst ut på svansen så den växer ännu mera! Medans jag stod och pysslade med världens snällaste häst så hörde jag Erica stå och bli arg på Honey som gjorde tvärt emot det Erica bad om, flyttade sig inte, bet henne, trampade på henne, trampade på slangen mm så då skrattade jag lite inombords och tänkte "Vem är det som är unghäst egentligen, vem ska bete sig sådär?" Men man märker ju här vem som är hanterad redan från start och vet vad som gäller. 
 
Sen ställde jag in han i boxen för Honey inte skulle bli själv i stallet sen och gav han hö, men höpåsen utanför boxen var mycket mer intressant och min mobil. Den försökte han äta upp ett tag. Innan vi for hem så gav jag han hans kraftfoder och det tycker han är så gott, mumsa med lusern och bli grön i hela mulen mmmm, det vill man ha en puss av!
/Lovisa
Lovisas inlägg, Stallet | |
Upp