Stegra = Ryttaren ramlar av

Halloj!
Nu har jag inte skrivit på några dagar och därför har jag en del att skriva om :)
 
I onsdags så följde Elina med till Calle och sen följde jag med till Snurran igen. Superkul! 
Jag började att rida Calle en liten stund sen fick Elina testa. Det såg sååå fint ut när hon red honom och det känns så himla bra. Han är så otroligt snäll våran 3åring.
Det var ju lite nervöst att låta någon annan sitta på honom eftersom det bara är jag och Angelica som suttit på honom tidigare. Oss känner han ju så jag tänkte att han kanske skulle testa när Elina satt upp eller någonting. Men han gick som en klocka och han va så otroligt fin! Med Elinas mjuka hand och lugna sätt att rida så passade dom två som handen i handsken ♥ Så skönt att få det lite bekräftat att han är så snäll som vi alltid säger att han är. Elina var jättenöjd hon med och det ska hon verkligen vara. Blev lite annorlunda ridning för henne mot vad hon är van med då Calle och Snurran är så otroligt olika. Men jag kunde inte varit nöjdare än vad jag var efter att hon ridit honom :)
 
När vi var klara hos Calle så åkte vi till Snurran.
Vi testade ett mildare bett och en annan nosgrimma på henne som hon verkade lite mer nöjd med. Jag red Snurran och Elina red en annan häst i deras stall som kallas Usse. Supersöt!
Jag började med att skritta fram. Sen tog jag försiktigt tyglarna och började jobba henne i skritten. Det var en stor skillnad då hon inte tjaffsade alls med huvudet. Jag böjde på henne i båda varven och höll henne sysselsatt hela tiden. Sen började jag trava lite smått och det var skillnad även där. Hon var jättestadig i formen och travade på fint. Jag gjorde massor av övergångar från trav till skritt för att få henne så lydig som möjligt och hon var helt otroligt fin! 
Jag märkte dock lite att när det blir för jobbigt för henne i hennes svåra varv så försöker hon ändå att stå emot lite men gjorde inget speciellt utan tjaffsa lite sen bara lulla på lugnt och fint igen.
 
Det är lite roligt på Snurran. För i traven när man rider lätt så är hon otroligt framåt och ganska svår att få stopp på. Men sitter man ned i traven så får hon en helt annorlunda trav. Den är lugn och harmonisk och hon lyder minsta lilla vinkel. Det är som att hon tror att man driver henne framåt när man rider lätt. Därför fokuserade jag på att rida lätt så mycket som möjligt så att hon skulle få samma fina lugna tempo där som när man sitter ned. I slutet av ridpasset så nådde jag mitt mål. Jag kunde inte vara mer nöjd! Hon är en häst i min smak och jag älskar att rida henne♥
 
Fina Snurran♥
 

I Torsdags så följde jag med Elina till stallet igen. Jag hade så tråkigt då jag inte jobbade så skrev till Elina och då frågade hon om jag ville hänga med och det ville jag såklart!
 
Även denna gång så lånade vi Usse. Elina började på Usse och jag började på Snurran så skulle vi byta häst efter ett tag.
Jag gjorde precis som dagen innan. Fokuserade på övergångar och att mjuka upp henne i båda sidorna och hon var jättefin.
Jag försökte återigen rida lätt så mycket som möjligt i traven för att få henne lydig där också. Denna gång var hon lite mer stretig i det svåra varvet och jag kände att hon vart lite irriterad. Jag körde på precis som vanligt och just som allting började släppa så ställde Snurran sig på bakbenen ganska högt och jag var inte beredd och föll pladask ner i backen haha.
Elina förklarade detta för mig men hon hade inte visat någonting gångerna innan. Hon kan gå hur fint som helst och lång och låg form och bara trava på. Sen slår det henne att det är jobbigt och då reser hon sig. Och hon reser sig högt! 
Men hon stod kvar så snällt vid mig så jag borstade av mig och hoppade upp igen som om ingenting hade hänt. Då var det också en som skulle gå ut från ridhuset med sin häst så då vart hon vrång och försökte ställa sig igen. Men då snurrade jag bara runt henne och körde sen på som vanligt.
Det tog typ 5 minuter sen var hon helt igenom i det jobbiga varvet och hon var sååå jäkla fin! Så otroligt nöjd med detta ridpass trots det som hände. Jag hoppade av med ett stort leende på läpparna :)
För er som undrar så struntade vi i att byta häst haha.
 
En sak som jag tänk ganska mycket på är just detta att hästar stegrar o bockar och man flyger av o grejer. 
För kanske 2-3år sedan så hade jag nog blivit så rädd att jag hade slutat rida om detta hände mig. Det kan nog även folk runt omkring mig tänka sig då jag inte alltid varit den tuffaste. Men just nu så är det ingenting som rör mig i ryggen. Jag kan flyga i backen som utta helvete och slå mig men ändå känner jag ingen rädsla. Det kan ju vara både negativt och positivt men det är så det är. För mig är det bara bra och jag tycker det är jättekul med hästar som är lite mer av en utmaning. Därför gillar jag Snurran så otroligt mycket och jag är så glad att jag får hjälpa till med henne!
Mycket av denna "orädlsa" (haha) har jag nog Rutan att tacka för. 
Innan jag började rida henne så hade jag inte suttit så mycket på hästar som reser sig. Men hon lärde mig ett och annat och det är nog en stor del till att jag idag inte blir rädd. Däremot får jag erkänna att bockande hästar inte riktigt är min grej haha..
 
En liten bild på mig och Fanta från när vi var och hälsade på henne. Saknar den hästen redan och längtar tills jag får åka dit och hoppa henne igen♥
 
 
Nu ska jag krypa ned i sängen tänkte jag. Dock tänkte jag bara dela med mig av en sak till. Imorgon ska jag få rida Rutan igen!!! Överlycklig tjej häääär!
Ska hjälpa Malin lite mer nu igen framöver då Camilla som hjälper henne just nu ska opereras. Så Malin frågade om jag ville hjälpa henne då och jag sa såklart JA :D Natti Natti!
 
Jag och Rutan i vintras♥
 
 
 
/Emma
Emmas inlägg, Hästarna, Stallet | |
Upp